Når fleksibiliteten bliver for meget

I yoga bruges der ofte sætninger som: ”Mærk strækket”, ”Strække ud igennem…..” eller ”Læn dig ind i strækket.”.

Det er godt at strække, muskler, sener og led. Det kan løsne blokeringer i kroppen og øge velværet. Men nogen mennesker skal være særligt opmærksom. Hvis man er hypermobil er ens led løsere og mere ustabile end andres. Derfor kommer et hypermobilt led lettere i yderstillinger og bliver belastet. De meget eftergivende ledbånd og sener gør at det er sværere for en hypermobil person at stabilisere sine led. Derfor kan hypermobile opleve, at de bliver hurtigt fysisk trætte, fordi musklerne ikke er stabile nok til at holde en stilling. Samtidig kan de føle smerte, hvis de kommer til at overstrække eller hænge i leddene. Derfor er det utroligt vigtigt at hypermobile træner. Det er meget vigtigt at træne musklerne, så der skabes styrke og stabilitet omkring leddene. Men der skal trænes med en stor opmærksomhed og bevidsthed.

Hvad gør jeg?

Jeg er selv hypermobil. Jeg træner både yoga og pilates. Jeg oplever, at kombinationen hjælper mig til at ”styrke” mine led. Når jeg træner pilates, fokuserer jeg på at skabe stabilitet og styrke musklerne. I yogaen bruger jeg min styrke som fundament, og når jeg går ind i et stræk, stabiliserer jeg med musklerne, så jeg ikke går ud i overstræk. Begge træningsformer er fokuserede og kan dyrkes i et roligt tempo, så jeg hele tiden kan have mit hoved med. Når jeg træner med fokus bliver min træning meget hårdere. Jeg kan ikke springe over, hvor gærdet er lavest og hænge i mine led, men til gengæld undgår jeg smerter og på sigt ødelagte led.

af Line Bie Rosenstjerne (Underviser)


Udvalgte blogindlæg
Seneste blogindlæg